Referat fra Historielagets tur på nye E18,

søndag 9. september 2018

 

 

To minibusser stod klar utenfor kontorene til Nye Veier og AF Gruppen i Longum Park for å ta med de omkring 30 deltagerne som var møtt fram. Sjåfør og gaid på den ene bussen var Marianne Aslaksen fra AF Gruppen, og i den andre bussen var Dag Ødegård sjåfør og gaid.

Turen gikk først til det som tidligere var Sprøkilen, der alle fikk en titt inn i de to tunellene gjennom Torsbuåsen, som nå er ferdigsprengte. Turen gikk tilbake til Stølenkrysset videre forbi den nye store broa ved Pilekjenn, forbi Strutsedalen turveibru, svingte så av E18 traseen og kjørte ny asfaltert vei opp til Øvre Longum. Det store veikrysset der veien til Krøgenes og Longum tar av ble passert før det ble en stopp på industriområde ved Heftingsdalen der det ble servert kaffe og konfekt, og alle fikk se de store anleggsmaskinene på kloss hold. Turen gikk så videre forbi Lille Mørland og ut på Røydalen bru, der deltagerne fikk vandre på brua og mange ble overrasket for høyden. Brua ble også beundret fra undersiden, før ferden gikk inn i Hesthag tunnelen. Her var bygget opp en egen bygning inne i tunnelen, i et sideslag, der teknisk utstyr for lys, nødlys, mobiltelefon, alarmanlegg og radio skal monteres. Videre gikk ferden gjennom Træfjelltunnelen, på asfaltert vei høyt over Hørdalen og ut mot Sagenebrua. Turen gikk så tilbake til Longum Park.

Bildet over  er fra en stopp ved Pilekjenn, der det for tiden foregår støping.

 

Historielaget er Nye Veier og AF Grupppen meget takknemlig for dette opplegget, som vi fikk helt gratis. Formann Alf M. Venemyr overrakte blomster som et bevis på vår takknemlighet.

På bildet ser vi fra venstre, Dag Ødegård, formann Alf M. Venemyr og Marianne Aslaksen fra AF Gruppen.

 

Referat og foto: Anders Adolf 

 

 

 


Austre Moland Historielag

Webansvarlig: Torjus Skjævestad,

tskjaves@online.no